wtorek 21 stycznia 2020     Agnieszka, Inez, Jarosław
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej

szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Profilowanie, mikrotargetowanie i niejawni nadawcy
eGorzowska - 9466_DNvREnQA7VFmeoyAvNgv.jpgFacebook umożliwia docieranie do bardzo specyficznych grup wyborców ze specjalnie przygotowanymi dla nich reklamami. Są one konstruowane w oparciu o to, co sztaby wyborcze wiedzą o wyborcach, oraz o to, co wie o nich Facebook. Dzięki danym zostawianym w serwisie przez użytkowników oraz ich porównaniu z zachowaniami milionów innych osób wiedza ta może być bardzo dokładna.

Profilowanie, czyli tworzenie dokładnych charakterystyk wąskich grup wyborców, oraz tzw. mikrotargetowanie, czyli kierowanie do nich specjalnie przygotowanych reklam, jest wykorzystywane od wielu lat – przyczyniło się chociażby do sukcesu wyborczego Baracka Obamy. Z roku na rok proceder ten nabiera coraz większej skali, jest też coraz bardziej wyrafinowany.

Problemów z wykorzystaniem marketingowego potencjału Facebooka w politycznej grze jest więcej: od arbitralności blokowania politycznych treści, przez nadużycia prywatności, po udział stron trzecich i zatajenie prawdziwego celu i nadawcy reklamy.

Ta ostatnia kwestia kojarzona jest zwykle z udziałem rosyjskich służb. Z brakiem przejrzystości marketingu politycznego na Facebooku mamy problem również w Polsce. Za przykład może posłużyć choćby skoordynowana działalność „niezależnych” stron facebookowych wspierających jedną z partii politycznych, opisana przez portal wp.pl.

Środki zaradcze podejmowane przez platformy społecznościowe pod wpływem międzynarodowej krytyki są wciąż niedoskonałe. Dlatego tak ważne są działania monitorujące oraz praca nad regulacjami, które ograniczają nadużycia.

KOMENTARZE

Katarzyna Szymielewicz, prezeska Fundacji Panoptykon
Głośne kampanie polityczne w Wielkiej Brytanii i USA, jak również prowadzone wcześniej podobnymi metodami kampanie na Bliskim Wschodzie, pokazują, że mikrotargetowanie można skutecznie wykorzystać w grze politycznej. Wiedza o naszych upodobaniach, poglądach, ale też lękach, problemach i stanach emocjonalnych – w połączeniu z możliwością kierowania do nas mocno spersonalizowanych komunikatów – staje się ważnym narzędziem perswazji. Tym skuteczniejszym, że reklamodawcy mają możliwość łatwego testowania, na jakie tematy, hasła, a nawet grafiki jesteśmy najbardziej podatni.

Już samo to jest niepokojące, pokazuje bowiem, jak wyrafinowane narzędzia mają do dyspozycji polityczni specjaliści od agitacji. Ryzyko manipulacji bierze się jednak przede wszystkim z naszej niewiedzy – bardzo rzadko zdajemy sobie sprawy z praktyk marketingowych, którym jesteśmy poddawani.

Nie wiemy, w jaki sposób i na podstawie jakich danych Facebook nas charakteryzuje; nie mamy wystarczającej wiedzy o tym, dlaczego akurat nam wyświetla taki, a nie inny sponsorowany post. Często nie wiemy nawet, że ten komunikat ma charakter i cel polityczny. Może przecież dotyczyć ważnego dla nas problemu (np. wieku emerytalnego albo suszy), który po przetestowaniu w mediach społecznościowych trafi do któregoś programu politycznego. Brak pełnej wiedzy o tych mechanizmach czyni z nas łatwy cel. Nie wiedząc, że mamy do czynienia z wyrafinowaną polityczną agitacją, tracimy czujność i nie możemy się przed nią bronić.

Korzystanie z mikrotargetowania w celach politycznych ma wpływ nie tylko na przejrzystość kampanii wyborczej i wynik konkretnych wyborów. Taki sprofilowany i wybiórczy sposób komunikacji przekłada się na całokształt życia politycznego i społecznego. Mikrotargetowanie może w nas budować wybiórczy, jednostronny obraz rzeczywistości, wzmacniać lęki społeczne, pogłębiać polaryzację i podział na „polityczne plemiona”.

Tak podkręcona debata w mediach społecznościowych podnosi temperaturę politycznych sporów, antagonizuje różne grupy społeczne i utrudnia dialog. Dlatego mikrotargetowanie – i szerzej: prowadzenie kampanii politycznych w serwisach społecznościowych – powinno być naprawdę przejrzyste i poddane społecznej kontroli.

Dominik Batorski, członek zarządu Sotrender
Dotychczasowe analizy mikrotargetowania w kampaniach politycznych w Polsce pokazują, że jest ono wykorzystywane przede wszystkim do optymalizacji wydatków, a nie do kierowania różnych i wzajemnie sprzecznych przekazów do różnych grup wyborców.

Pojawiają się jednak działania wymierzone w zniechęcanie do udziału w wyborach osób sympatyzujących z przeciwnikami politycznymi. Tego typu działania miały miejsce przede wszystkim w trakcie wyborów samorządowych w 2018 roku.

Od marca 2019 roku Facebook i Google udostępniają dane dotyczące reklam o charakterze politycznym. Niestety, dane te tylko w ograniczonym zakresie pozwalają na kontrolę wykorzystania mikrotargetowania. Google nie uwzględnia większości reklam, bo ogranicza się tylko do kontroli tego, co partie i politycy robią oficjalnie. Facebook w założeniach udostępnia dane o wszystkich reklamach dotyczących polityki i spraw społeczno-gospodarczych. Niestety, dane te nie zawierają szczegółowych kryteriów targetowania, jakie definiują reklamodawcy.

Krzysztof Izdebski, dyrektor programowy Fundacji ePaństwo

Wydatki na marketing polityczny, mimo prawnych obowiązków informacyjnych, ciągle nie są w Polsce wystarczająco przejrzyste. Fundacja ePaństwo od lat odpytuje polityków, w jaki sposób partie i komitety finansują swoje działania w mediach społecznościowych. Niektóre z partii w ogóle nie odpowiadają na nasze pytania, inne odmawiają informacji i wymuszają zaangażowanie sądów administracyjnych do wydania wyroków, które nakazują przekazanie nam danych. Z lektury odpowiedzi na nasze wnioski wynika, że pieniądze są w dużej mierze przekazywane agencjom specjalizującym się w marketingu w Internecie, a te już bez możliwości kontroli społecznej wydają je na konkretne kampanie marketingowe.

Problemem, z którym musimy się mierzyć po zmianach w kodeksie wyborczym, jest również dopuszczenie wyborców do kręgu osób mogących prowadzić kampanię – również w Internecie. Dzięki takiemu zaangażowaniu partie mogą mniej wydawać oficjalnie na kampanię w mediach społecznościowych, ale ich przekaz rozchodzi się po całej sieci. To tak, jakby partia sfinansowała tylko jeden billboard, a wyborcy spontanicznie postawili kolejne 100. Prawo nie wymaga, by składano z tego tytułu sprawozdania. Również badająca wydatki partii Państwowa Komisja Wyborcza nie posiada odpowiednich środków, by kontrolować ten proceder.

W projekcie „Kto cię namierzył” chcemy zbadać skalę tego zjawiska i zaproponować środki, które w większym stopniu umożliwią efektywną kontrolę nad finansowaniem i prowadzeniem kampanii wyborczej w mediach społecznościowych.

źródło Fundacja Panoptykon, panoptykon.org

Foto Wikipedia

31 sierpnia 2019 22:59, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Tydzień Modlitwy o Jedność Chrześcijan
Tegoroczny tydzień ekumeniczny (18-25 stycznia) będzie obchodzony pod hasłem "Życzliwymi bądźmy", a materiały na międzywyznaniowe nabożeństwa ekumeniczne przygotowali tym razem ... <czytaj dalej>
Inneko kontra Eneris, czyli zgubna niechęć do współpracy
Publikujemy list, który otrzymaliśmy od byłego prezesa Inneko sp. z o.o. Artura Czyżewskiego. Złożenie w ubiegłym tygodniu najkorzystniejszej oferty przez konsorcjum ... <czytaj dalej>
Raport "Centrum Gorzowa OD-NOWA"
Za nami pierwszy krok w stronę przebudowy ulic Wełniany Rynek i Hawelańskiej - testowanie dwóch wariantów organizacji ruchu dobiegło końca. W ... <czytaj dalej>
Miasto informuje o kompromisie

Władze miasta podjęły decyzję w sprawie przyszłości części miasta skupionej wokół ulic Wełniany Rynek i Hawelańskiej. Podjęto decyzję kompromisową. Była ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
"Dar" Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Oddział

ul. Sikorskiego 21, Gorzów Wlkp.
tel. 95 720 69 44
branża: Odzież - detal <czytaj dalej>
Marczak Brygida Sklep Odzieżowy

ul. Popławskiego 10 /10, Gorzów Wlkp.
tel. 95 735 04 74
branża: Odzież - detal <czytaj dalej>

Każda chwila jest dla nas ważna
To był niespodziewany telefon. W niedzielę ok. 17.40. zadzwoniła siostra ... <czytaj dalej>
Pamiętacie Franza Mauera?
Pamiętacie Franza Mauera. Ten bohater "Psów" Pasikowskiego wraca w trzeciej ... <czytaj dalej>
Muzycznie w muzeum
Po raz siódmy w Muzeum im. J. Dekerta w Gorzowie ... <czytaj dalej>
Najlepsze II LO
II LO w Gorzowie to najlepsza szkołą w regionie. Zajęła ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« styczeń 2020 »
P W Ś C P S N
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
O segregacji odpadów
i bezpieczeństwie konsumenta (cz. 2)
Od 1 marca mamy obowiązkowo segregować odpady. Czy jednak jesteśmy do tego przygotowani? Czy posiadamy wszelkie informacje konieczne do właściwego ich oddzielania? No i czy opakowania, w których kupujemy żywność, ... <czytaj dalej>
Lubuskie Wawrzyny 2019 – zaproszenie do konkursu
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Cypriana Norwida w Zielonej <czytaj dalej>
Przedszkolaki nauczą mycia rąk
Przedszkolaki mogą wziąć udział w konkursie plastycznym z okazji Światowego <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - uniejow.jpg
Hanna Kaup:
21I2020
21I2020. Z tzw. instytucją babci jest jak z wojskiem. Kto nie ... <czytaj dalej>
Hanna Kaup:
20I2020
20I2020. Wulkany, kratery, toksyczne siarkowe wyziewy, a do tego wartki nurt ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Kierowcy wydają niemal połowę płacy minimalnej
na naprawę auta
Aż 31 proc. właścicieli aut odwiedza warsztat samochodowy 3-5 razy ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Gdzie kupić auto?
Możliwości, jakie otwiera przed nami wtórny rynek ofert sprzedaży samochodów, ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_4866:
Odpady z urzędu Marszałkowskiego: https://vod.tvp.pl/video/magazyn-sledczy-anity-gargas,19122019,45717262?fbclid=IwAR2ipyoc5gDY79WHNEv19AVI0TUmmGpRM <czytaj dalej>
Anonim_9566:
gratulacje!
Z.M.P. <czytaj dalej>
ch.d.t.:
Pan Artuyr to byl tylko pionek w tym wszystkim, mnie interesuje czy wlkasnie Eneris pojdzie za ciuosem i powie wwszystkim z ekomunalnik to spolka INNe <czytaj dalej>
Anonim_4357:
bzdury totalne moja babka ma alzhaimera nigdy zadnych ouszek niebpila ani nir uzywala zmywarki <czytaj dalej>
Anonim_3468:
Jest też podejrzenie, że do choroby Alzheimera może się przyczyniać żywność pakowana w folię aluminiową bądź puszki - czyli napoje, piwo, <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej