
JesteÅ›my nieustannie bombardowani, w każdym znaczeniu tego sÅ‚owa: pociskami, opresjÄ…, przemocÄ…, cenzurÄ…, opiniami, przekazami wizualnymi... Jest to spuÅ›cizna XX wieku, który nadaÅ‚ charakter obecnemu tysiÄ…cleciu. Rany zadane Å›wiatu przez tragicznÄ… historiÄ™ XX wieku majÄ… swojÄ… reprezentacjÄ™ w sztuce. Jednym z najbardziej znanych przykÅ‚adów jest "Guernica" Picassa.
Podobnie
Volkan Diyaroğlu używa swojej artystycznej ekspresji, aby przedstawić nam problemy XXI wieku. Jak ujął to Vassily Kandinsky w zdaniu otwierającym książkę "O duchowości w sztuce", "Każde dzieło sztuki jest dzieckiem swojego wieku i w wielu przypadkach matką naszych emocji".
Miejski Ośrodek Sztuki zaprasza na otwarcie wystawy Volkana Diyaroglu GUERNICA EVERY DAY.
Wydarzenie odbędzie się w piątek 20 stycznia o 18:00 przy ul. Pomorskiej.
Historia sztuki może być postrzegana jako historia przekraczania barier. W pierwszej połowie XX wieku awangardowe ruchy artystyczne stawiały ważne pytania dotyczące modernizmu oraz społecznych, politycznych i kulturowych przemian tego okresu. Artyści zmagali się ze swoimi umysłami i ciałami, dręczeni egzystencjalnymi dylematami. W pewnym momencie na przełomie lat 60. i 70. antymodernistyczni i radykalni neoawangardowi artyści stali się architektami postmodernistycznej zmiany. Volkan Diyaroğlu umieszcza swoją wystawę w tym politycznym i estetycznym kontekście.
Prace DiyaroÄŸlu majÄ… zmiennÄ… i rozwijajÄ…cÄ… siÄ™ stopniowo narracjÄ™. Na przykÅ‚ad oglÄ…dajÄ…c "Portret Miltona Friedmana" i "Portret Adama Smitha" w kontekÅ›cie wideo i instalacji "Apocalyptic Kebab", przychodzi na myÅ›l sÅ‚ynne zdanie Friedmana „Nie ma czegoÅ› takiego jak darmowy obiad". Z drugiej strony, przeciwnÄ… interpretacjÄ™ tez tych ekonomistów widać w pracach "War Selfie" i "WalduÅ› nie jest terrorystÄ…". Każda praca artysty reprezentuje wÅ‚asne postrzeganie czasu i prowokuje widza do przemyÅ›leÅ„ podczas percepcji wystawy.
Obrazy Volkana odtwarzajÄ… obecny stan Å›wiata zarówno jako przestrzeÅ„ obiektywnÄ…, jak i subiektywnÄ…. Artysta tworzy rodzaj globalnej etnografii w mikroskali. Możemy jÄ… okreÅ›lić jako psychogeograficznÄ… reprezentacjÄ™, w której widz wchodzi w osobistÄ… przestrzeÅ„ autora i porusza siÄ™ pomiÄ™dzy geograficznymi, miejskimi i socjologicznymi aspektami jego doÅ›wiadczeÅ„. Diyaroglu dystansuje siÄ™ od narracji zyskujÄ…cej popularność w "ultra-rozwiniÄ™tym" Å›wiecie, w której sztuka postrzegana jest jako wÅ‚asność, a także od korporacyjnej struktury sztuki wspóÅ‚czesnej. Pokazuje nam inny zestaw wartoÅ›ci, nie tylko jako asortyment dzieÅ‚ postrzeganych jako kolekcjonerskie.
Coraz wiÄ™ksze kapitalistyczne utowarowienie jest wszechobecne w naszym codziennym życiu. JednoczeÅ›nie jesteÅ›my narażeni na jego rozprzestrzenianie siÄ™ i próbujemy z nim walczyć. Sztuka peÅ‚ni istotnÄ… rolÄ™, która polega na pokazywaniu tego procesu. W czasie kiedy system spoÅ‚eczno-ekonomiczny zawÅ‚adnÄ…Å‚ każdÄ… dziedzinÄ… życia, jednym z priorytetów artystów jest zwrócenie uwagi na takie aspekty życia jak zabawa, miÅ‚ość, odpoczynek i marzenia.
Twórczość nie może być definiowana przez to, co z jednej strony piÄ™kne, a z drugiej jedynie funkcjonalne. Idea, że to, co piÄ™kne, podlega okreÅ›lonym reguÅ‚om, sprawia, że w dzisiejszej sztuce jesteÅ›my Å›wiadkami produkcji opartej bardziej na reprezentacji niż na ekspresji. W efekcie nawet jakość sztuki staÅ‚a siÄ™ częściÄ… kapitalistycznej struktury spoÅ‚ecznej, podobnie jak iloÅ›ciowy proces produkcji. W tym kontekÅ›cie "Everyday Guernica" proponuje wolnÄ… i imaginacyjnÄ… trajektoriÄ™ otwartÄ… na wszystkie aspekty życia, bez wpadania w puÅ‚apkÄ™ ani klasy rzÄ…dzÄ…cej, ani pragnieÅ„ produkcji kultury popularnej. Pozostawanie na tej drodze zdefiniowanej jako polifoniczna sieć możliwoÅ›ci, jednoczeÅ›nie pluralistyczna i obejmujÄ…ca wszystkie rodzaje "innych", bez wÄ…tpienia doda znaczenia naszemu życiu.
Fırat Arapoğlu Asst. Prof. Dr. (Art Historian, Altınbaş University), Curator and Art Critic
Volkan Diyaroglu urodziÅ‚ siÄ™ w Stambule w 1982 roku. Po studiach na Wydziale Sztuk PiÄ™knych Mimara Sinana w Stambule ukoÅ„czyÅ‚ edukacjÄ™ na Facultad de Bellas Artes de San Carlos - Universidad Politécnica de Valencia, Hiszpania. Prace artysty, który bÄ™dzie miaÅ‚ w MOS w Gorzowie 23-ciÄ… indywidualnÄ… wystawÄ™ w swojej karierze, byÅ‚y prezentowane miÄ™dzy innymi w Muzeum Principe Felipe w ramach 6 edycji Festiwalu Observatori w 2005 obok takich artystów jak Gordon Matta-Clark, Paul McCarthy, Gary Hill i Dennis Oppenheim. Jego prace znalazÅ‚y siÄ™ w projekcie „Desafios" w Obywatelskim Centrum Sztuki Kanazawa w Japonii w 2006. W 2007 roku byÅ‚ częściÄ… przedsiÄ™wziÄ™cia pt. „Hospitalités" realizowanego przez najważniejsze muzea i instytucje sztuki wspóÅ‚czesnej regionu Île-de-France, ze swojÄ… indywidualnÄ… wystawÄ… „Décalages" w Abbaye de Maubuisson w Paryżu. Po zdobyciu stypendium Paris Cité Internationale des Arts w 2008 roku, DiyaroÄŸlu otrzymaÅ‚ pierwszÄ… nagrodÄ™ na XXXV Premio Bancaja de Pintura, Escultura y Arte Digital. W 2009 roku artysta reprezentowaÅ‚ TurcjÄ™ w projekcie „Sezon turecki" we Francji indywidualnÄ… wystawÄ… „Looking for the Heavens" oraz braÅ‚ udziaÅ‚ w targach sztuki Al Bastakiya w Dubaju z galeriÄ… Saatchi oraz 15. Biennale Cerveira w Portugalii. W tym samym roku jego obrazy zostaÅ‚y włączone do kolekcji Narodowego Muzeum George'a Enescu w Bukareszcie w Rumunii. Prace artysty zostaÅ‚y wystawione w Museum IVAM w Walencji w 2013 roku. W 2015 roku, w ramach projektu „Low Cost Diplomatic Suitcase", prace artysty zostaÅ‚y zaprezentowane m.in w Melbourne Immigration Museum (Australia), New York Cervantes Institute (USA), L'Accademia Spagnola di Roma (WÅ‚ochy) i CCE Santiago (Chile). BraÅ‚ udziaÅ‚ w wystawach indywidualnych i zbiorowych we Francji, Niemczech, Belgii, Singapurze, WÅ‚oszech, Portugalii i wielu innych krajach. W 2021 r. zostaÅ‚a wydana w Turcji 6- tomowa książka monograficzna obejmujÄ…ca prace artysty wykonane w latach 2002-2018, pod redakcjÄ… eksperta teorii sztuki i historyka sztuki Altana A. Marcellego oraz zawierajÄ…ca teksty Mehmeta Ergüvena, Nilo Casaresa i Denisa Maksimova.
Prace artysty znajdują się w ważnych kolekcjach a w prasie w kraju i za granicą ukazały się na jego temat liczne publikacje. Kontynuuje międzynarodową karierę, a jednocześnie od 2020 mieszka i pracuje w Gorzowie Wielkopolskim.
Kurator:
Bartosz Nowak
Wystawa czynna do 12.03.2023
Wg MOS
Coraz bliżej święta
Otwarcie hali sportowo-widowiskowej Arena GORZÓW jest gÅ‚ównym elementem tegorocznej kampanii „Gorzów blisko Å›wiÄ…t”. Dwudniowa impreza zaplanowana jest w dniach 9-10 ...
<czytaj dalej>ChcÄ… nowego porozumienia paradyskiego
Prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki, wspólnie z prezydentami Zielonej Góry Januszem Kubickim i Nowej Soli Jackiem Milewskim, jest inicjatorem i wspóÅ‚organizatorem ...
<czytaj dalej>Uzasadnienie inicjatywy obywatelskiej
Publikujemy UZASADNIENIE INICJATYWY OBYWATELSKIEJ na rzecz skrócenia urzÄ™dowej nazwy miasta Gorzów Wielkopolski i przywrócenia jej historycznego polskiego brzmienia – GORZÓW.
WSTĘP
tylko ...
<czytaj dalej>Petycja
Szanowny Panie Prezydencie,
powstała petycja dotycząca likwidacji podziemnego przejścia dla pieszych przez ulicę Piłsudskiego. Ja chciałabym się przyłączyć do tej inicjatywy, ...
<czytaj dalej>