sobota 24 lutego 2024     Maciej, Bogusz, Modest
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Kapitalistyczne utowarowienie życia
eGorzowska - 12256_6zaejOfN0A8YN3BjeOeT.jpgJesteśmy nieustannie bombardowani, w każdym znaczeniu tego słowa: pociskami, opresją, przemocą, cenzurą, opiniami, przekazami wizualnymi... Jest to spuścizna XX wieku, który nadał charakter obecnemu tysiącleciu. Rany zadane światu przez tragiczną historię XX wieku mają swoją reprezentację w sztuce. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest "Guernica" Picassa.

Podobnie Volkan Diyaroğlu używa swojej artystycznej ekspresji, aby przedstawić nam problemy XXI wieku. Jak ujął to Vassily Kandinsky w zdaniu otwierającym książkę "O duchowości w sztuce", "Każde dzieło sztuki jest dzieckiem swojego wieku i w wielu przypadkach matką naszych emocji".

Miejski Ośrodek Sztuki zaprasza na otwarcie wystawy Volkana Diyaroglu GUERNICA EVERY DAY.
Wydarzenie odbędzie się w piątek 20 stycznia o 18:00 przy ul. Pomorskiej.

Historia sztuki może być postrzegana jako historia przekraczania barier. W pierwszej połowie XX wieku awangardowe ruchy artystyczne stawiały ważne pytania dotyczące modernizmu oraz społecznych, politycznych i kulturowych przemian tego okresu. Artyści zmagali się ze swoimi umysłami i ciałami, dręczeni egzystencjalnymi dylematami. W pewnym momencie na przełomie lat 60. i 70. antymodernistyczni i radykalni neoawangardowi artyści stali się architektami postmodernistycznej zmiany. Volkan Diyaroğlu umieszcza swoją wystawę w tym politycznym i estetycznym kontekście.

Prace Diyaroğlu mają zmienną i rozwijającą się stopniowo narrację. Na przykład oglądając "Portret Miltona Friedmana" i "Portret Adama Smitha" w kontekście wideo i instalacji "Apocalyptic Kebab", przychodzi na myśl słynne zdanie Friedmana „Nie ma czegoś takiego jak darmowy obiad". Z drugiej strony, przeciwną interpretację tez tych ekonomistów widać w pracach "War Selfie" i "Walduś nie jest terrorystą". Każda praca artysty reprezentuje własne postrzeganie czasu i prowokuje widza do przemyśleń podczas percepcji wystawy.

Obrazy Volkana odtwarzają obecny stan świata zarówno jako przestrzeń obiektywną, jak i subiektywną. Artysta tworzy rodzaj globalnej etnografii w mikroskali. Możemy ją określić jako psychogeograficzną reprezentację, w której widz wchodzi w osobistą przestrzeń autora i porusza się pomiędzy geograficznymi, miejskimi i socjologicznymi aspektami jego doświadczeń. Diyaroglu dystansuje się od narracji zyskującej popularność w "ultra-rozwiniętym" świecie, w której sztuka postrzegana jest jako własność, a także od korporacyjnej struktury sztuki współczesnej. Pokazuje nam inny zestaw wartości, nie tylko jako asortyment dzieł postrzeganych jako kolekcjonerskie.
Coraz większe kapitalistyczne utowarowienie jest wszechobecne w naszym codziennym życiu. Jednocześnie jesteśmy narażeni na jego rozprzestrzenianie się i próbujemy z nim walczyć. Sztuka pełni istotną rolę, która polega na pokazywaniu tego procesu. W czasie kiedy system społeczno-ekonomiczny zawładnął każdą dziedziną życia, jednym z priorytetów artystów jest zwrócenie uwagi na takie aspekty życia jak zabawa, miłość, odpoczynek i marzenia.

Twórczość nie może być definiowana przez to, co z jednej strony piękne, a z drugiej jedynie funkcjonalne. Idea, że to, co piękne, podlega określonym regułom, sprawia, że w dzisiejszej sztuce jesteśmy świadkami produkcji opartej bardziej na reprezentacji niż na ekspresji. W efekcie nawet jakość sztuki stała się częścią kapitalistycznej struktury społecznej, podobnie jak ilościowy proces produkcji. W tym kontekście "Everyday Guernica" proponuje wolną i imaginacyjną trajektorię otwartą na wszystkie aspekty życia, bez wpadania w pułapkę ani klasy rządzącej, ani pragnień produkcji kultury popularnej. Pozostawanie na tej drodze zdefiniowanej jako polifoniczna sieć możliwości, jednocześnie pluralistyczna i obejmująca wszystkie rodzaje "innych", bez wątpienia doda znaczenia naszemu życiu.
Fırat Arapoğlu
Asst. Prof. Dr. (Art Historian, Altınbaş University), Curator and Art Critic

Volkan Diyaroglu urodził się w Stambule w 1982 roku. Po studiach na Wydziale Sztuk Pięknych Mimara Sinana w Stambule ukończył edukację na Facultad de Bellas Artes de San Carlos - Universidad Politécnica de Valencia, Hiszpania. Prace artysty, który będzie miał w MOS w Gorzowie 23-cią indywidualną wystawę w swojej karierze, były prezentowane między innymi w Muzeum Principe Felipe w ramach 6 edycji Festiwalu Observatori w 2005 obok takich artystów jak Gordon Matta-Clark, Paul McCarthy, Gary Hill i Dennis Oppenheim. Jego prace znalazły się w projekcie „Desafios" w Obywatelskim Centrum Sztuki Kanazawa w Japonii w 2006. W 2007 roku był częścią przedsięwzięcia pt. „Hospitalités" realizowanego przez najważniejsze muzea i instytucje sztuki współczesnej regionu Île-de-France, ze swoją indywidualną wystawą „Décalages" w Abbaye de Maubuisson w Paryżu. Po zdobyciu stypendium Paris Cité Internationale des Arts w 2008 roku, Diyaroğlu otrzymał pierwszą nagrodę na XXXV Premio Bancaja de Pintura, Escultura y Arte Digital. W 2009 roku artysta reprezentował Turcję w projekcie „Sezon turecki" we Francji indywidualną wystawą „Looking for the Heavens" oraz brał udział w targach sztuki Al Bastakiya w Dubaju z galerią Saatchi oraz 15. Biennale Cerveira w Portugalii. W tym samym roku jego obrazy zostały włączone do kolekcji Narodowego Muzeum George'a Enescu w Bukareszcie w Rumunii. Prace artysty zostały wystawione w Museum IVAM w Walencji w 2013 roku. W 2015 roku, w ramach projektu „Low Cost Diplomatic Suitcase", prace artysty zostały zaprezentowane m.in w Melbourne Immigration Museum (Australia), New York Cervantes Institute (USA), L'Accademia Spagnola di Roma (Włochy) i CCE Santiago (Chile). Brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych we Francji, Niemczech, Belgii, Singapurze, Włoszech, Portugalii i wielu innych krajach. W 2021 r. została wydana w Turcji 6- tomowa książka monograficzna obejmująca prace artysty wykonane w latach 2002-2018, pod redakcją eksperta teorii sztuki i historyka sztuki Altana A. Marcellego oraz zawierająca teksty Mehmeta Ergüvena, Nilo Casaresa i Denisa Maksimova.

Prace artysty znajdują się w ważnych kolekcjach a w prasie w kraju i za granicą ukazały się na jego temat liczne publikacje. Kontynuuje międzynarodową karierę, a jednocześnie od 2020 mieszka i pracuje w Gorzowie Wielkopolskim.

Kurator: Bartosz Nowak
Wystawa czynna do 12.03.2023

Wg MOS

18 stycznia 2023 08:12, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Komentarze:


K9ńca remontu przemysłówki nie widać.. u wywalonch w nią kiljadziesiąt mln
Anonim_5947, 18.01.2023, 09:03, 37.248.158.205 ##

Serwis www.egorzowska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłączną własnością ich autorów.

Smutny obraz infrastruktury transportowej północy województwa
Publikujemy fragmenty nadesłanego Stanowiska Zarządu Lubuskiej Organizacji Pracodawców z dnia 30.01.2024 r. w sprawie aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030. Niestety, ... <czytaj dalej>
Ważne konsultacje. Kto pierwszy, ten lepszy
Konsultacje w sprawie Krajowego Systemu e-Faktur. Ministerstwo Finansów przedstawia harmonogram konsultacji w sprawie rozwiązań prawnych i funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Konsultacje ... <czytaj dalej>
Do wzięcia niemal 40 mln euro
Północ Lubuskiego sięga po unijne wsparcie. Stawką jest blisko 40 mln euro. - To ostatnie spotkanie z cyklu, ale... ostatni będą ... <czytaj dalej>
Można zdobyć małe granty
- Z małych grantów skorzystało już wiele fundacji, stowarzyszeń i samorządów. Współpraca transgraniczna jest dla nas bardzo ważna – zapewnia ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Promedica24 Oddział w Gorzowie Wielkopolskim

ul. Sikorskiego 38, Gorzów Wlkp.
tel. 95 737 46 00
branża: Doradztwo personalne <czytaj dalej>
Knysz Barbara Firma Usługowa

ul. Poznańska 92, Gorzów Wlkp.
tel. 95 718 50 13
branża: Opony - produkcja, sprzedaż <czytaj dalej>

Nie tylko Diuna
Nie tylko kolejne premiery, ale i pokazy specjalne proponuje ... <czytaj dalej>
Filharmonia Gorzowska z nominacją Fryderyków 2024
Filharmonia Gorzowska nominowana do nagrody Fryderyk 2024> Akademia Fonograficzna ogłosiła nominowanych ... <czytaj dalej>
Dla doradców zawodowych
Jesteś doradcą zawodowym albo realizujesz zadania z zakresu doradztwa zawodowego? ... <czytaj dalej>
Królewska Przystań
Dziś zapraszam w bezleśne i skaliste okolice na północnym-zachodzie Szwecji. ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« luty 2024 »
P W Ś C P S N
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
   
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Kultura nam się opłaca
Różnie można mówić o Gorzowie i na co dzień głosów narzekania nie brakuje, ale jeśli chodzi o kulturę, nie mamy się czego wstydzić. I choć jest wielu, którzy powtarzają, że ... <czytaj dalej>
Między strachem a wolnością
„Między strachem a wolnością”. To temat konkursu, do udziału w <czytaj dalej>
Konkurs fotograficzny
Gminna Biblioteka Publiczna w Bogdańcu organizuje konkurs fotograficzny „Bogdaniec - <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - 1ba.jpg
admin ego:
Szkoła jako skansen historii myśli ludzkiej
Wojciech Eichelberger na pierwszym miejscu wśród przyczyn depresji dzieci i ... <czytaj dalej>
admin ego:
Hel poza sezonem
Helu nie odwiedzaliśmy już dawno, skoro więc nadarzyła się okazja ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Ochrona zdrowia w niebezpieczeństwie
W ostatnich latach coraz częściej zdarzają się ataki na jednostki ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
W sprawie sztucznej inteligencji
Koniec negocjacji w sprawie unijnego AI Act. Ostateczną treść poznamy ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_6553:
media mówią żeby iść głosoawć to ludzie idą głosują nie wiedzą na kogo nic nie wiedzą ale głosują bo media im to wmówiły

p <czytaj dalej>
Anonim_6553:
pozabierać srajfony to sie wezmą do nauki i od razu znikną zaległości <czytaj dalej>
Zawarcianin bez kładki:
Czy można w Gorzowie tytułem eksperymentu wprowadzić weksle. Każdy radny podpisze weksel na 150% wartości dochodów z pracy w radzie i majątku. <czytaj dalej>
Anonim_5314:
Kompletnie nie zrozumiałeś przekazu. Nasze dzieci nie przybyły tu z Marsa. To my jesteśmy dla nich wzorem do naśladowania. <czytaj dalej>
Anonim_6553:
od kiedy do starsi mają okazywać szacunek młodszym a nie na odwrót?

czy dożyliśmy czasów gdzie babcia w autobusie ma ustepować dzie <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej